English Ukraine

Štátne skúšky

Multimediálne technológie

Image

ZÁKLADNÉ TÉZY NA ŠTÁTNE SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME

1. stupeň (Bakalárske štúdium)

rev: október 2025

    1. Signál, jeho vlastnosti a vyjadrenie v časovej a frekvenčnej oblasti, klasifikácia signálov
    2. Analógové a digitálne signály, A/D konverzia
    3. Všeobecná schéma komunikačného systému a rozbor jednotlivých funkčných blokov
    4. Modulácie v základnom a prenesenom pásme, prenosová a symbolová rýchlosť
    5. Zdrojové a kanálové kódovanie, význam a základná druhy
    6. Vrstvové modely ako štruktúra prenosu údajov, model ISO OSI
    7. Metalické a optické prenosové médiá - vlastnosti a prenosové parametre  
    8. Metódy prenosu viac kanálov po médiu - multiplexovanie, prístupové metódy
    9. Spojovanie a smerovanie - funkcie, vlastnosti
    10. Signalizácia v komunikačných systémoch - rozdelenie, vlastnosti
    11. Protokoly sieťovej a transportnej vrstvy (IPv4, IPv6, UDP, TCP), ich základné vlastnosti a využitie
    12. Aplikačné protokoly (HTTP, SMTP, DNS, DHCP), ich základné vlastnosti a využitie
    13. Základné princípy TV prenosu, zloženie TV signálu v analógovom a digitálnom tvare, TV sústavy a štandardy
    14. Základné zákony a princípy v elektronike. Pasívne a aktívne prvky elektrických obvodov
    15. Prenosový reťazec pre audiovizuálne signály, úrovňový diagram
    16. Princípy počutia, hladinové vyjadrenie akustických veličín
    17. Snímanie zvuku, mikrofóny - typy, princíp činnosti a vlastnosti
    18. Reprodukcia zvuku, reproduktory - typy, princíp činnosti a vlastnosti
    19. Funkčné bloky elektroakustického reťazca a ich vlastnosti
    20. Metódy merania a hodnotenia elektroakustických parametrov v audiotechnike (úrovne signálu, hlasitosť, spektrum, skreslenie, odstup signál/šum)
    21. Hodnotenie akustiky uzatvorených priestorov, metódy akustickej úpravy uzatvorených priestorov
    22. Zdroje svetla, ich základné vlastnosti a metodika ich hodnotenia
    23. Ľudské oko, vlastnosti, vnímanie jasu a farieb, kolorimetria a farebné priestory, farebný kruh, palety farieb a farebné schémy
    24. Rastrová grafika a jej formáty, typy obrazov, vizuálne a technické parametre obrazu
    25. Vektorová grafika, typy objektov a transformácia objektov, aproximácia a interpolácia, Beziérova krivka a jej využitie v rámci počítačovej grafiky
    1. Propagačná grafika, kompozícia grafického celku
    2. Úvod do fotografickej optiky - zobrazovanie šošovkou/objektívom, chyby zobrazenia a ich korekcie
    3. Prenosové parametre objektívov a ich vplyv na vlastnosti prenášaného obrazu
    4. Snímacie prvky pevnej fázy, technológie a vlastnosti
    5. Displeje a projektory, technológie a vlastnosti
    6. Vlastnosti analógového a digitálneho obrazového média (čb/farebný film, digitálny snímač)
    7. Funkčné bloky fotografických prístrojov a videokamier, exponometria  
    8. Základné princípy kompresie obrazových signálov, podvzorkovanie, štandardy JPEG, MPEG, H.26x, AV1
    9. Audiovizuálne základné toky, ich multiplexovania a kontajnerizácia vizuálnych tokov, metadátové súbory a ich význam
    10. Meranie a vyhodnocovanie technickej kvality audiovizuálneho signálu
    11. Špecifiká štúdiového spracovania audiovizuálnych signálov (synchronizácia, časový kód). Prenos riadiacich údajov v štúdiu (riadenie svetiel, štúdiových zariadení)
    12. Základné princípy kompresie digitálnych rečových a zvukových signálov, používané štandardizované audio kodeky
    13. Základné aspekty obrazovej kompozície
    14. Inscenačno-dramatické prvky obrazovej kompozície, význam štylizácie
    15. Metodika obrazového strihu, strih a editácia ako výrazový prostriedok
    16. Zvuková dramaturgia audiovizuálneho diela, jej komponenty a ich vzťahy
    17. Programovacie a skriptovacie jazyky
    18. Základné stavebné prvky programu (cyklenie, vetvenie programu) a ich prezentácia pomocou vývojových diagramov
    19. OOP - Objektovo orientované programovanie (trieda, konštruktor, inštancia, metóda), dedičnosť v OOP
    20. Kompozícia a efektová úprava video signálov, princípy animácie, kľúčovací proces a jeho využitie
    21. Typografia, základné typografické pojmy (písmo, font, písmová osnova), sadzba textu (odstavec, titulka, iniciála, atď.), korporátny dizajn, predtlačová príprava a tlač
    22. Princíp fungovania klient-server, prehľad web prehliadačov a ich vlastností, princíp fungovania web serverov
    23. Využitie značkovacieho jazyka HTML a kaskádových štýlov pre tvorbu statických web stránok
    24. Programové prostredia pre tvorbu statických web stránok, výhody a nevýhod